top of page

ארבעה תנאים הכרחיים לצפיה בזוהר הקוטב

רק כשכל ארבעת התנאים מתממשים, זוכים להנות מהמופע המרהיב, המרגש והמפעים, בכיכובה של הגבירה אורורה בוריאליס,

או בשמה העברי - זוהר הקוטב


1. מיקום: באזור חוג הקוטב

2. רמת פעילות גאו-מגנטית בינונית ומעלה

3. חשכה

4. שמיים נקיים מעננים


תנאי ראשון: המיקום

תופעת זוהר הקוטב, כשמה כן היא, מתרחשת בקטבים של כדור הארץ (הצפוני והדרומי). כיון שרוב אזור הקוטב הדרומי אינו מיושב לרוב צופים באורורה בוריאליס שהיא הזוהר הצפוני.

איפה: לפלנד (צפון פינלנד, שוודיה ונורווגיה), איסלנד, רוסיה, מרכז וצפון קנדה, ואלסקה, האורורה פוקדת את כולם, בתנועה מעגלית.


תנאי שני: רמת פעילות גאו-מגנטית בינונית / גבוהה

קרינה מהשמש אל הקטבים מתרחשת כל הזמן, אך ברמות משתנות המושפעות מכמה גורמים מחזוריים, שהחשוב בהם הוא סערות המתרחשות על השמש. סערה על השמש תביא לפעילות גאו-מגנטית חזקה, שתתבטא במופע זוהר מרשימה.

בעבר הלא כל כך רחוק צפייה באורורה הייתה תלויה בעיקר במזל, ומעט מאוד במדע. בשנים האחרונות סוכנות החלל מפרסמות נתונים זמינים לכל המעוניין בדבר רמת הפעילות הגאו-מגנטית והסערות בשמש. כך שאם יודעים לקרוא אותם הסיכוי לישון ו"לפספס" מופע אורות מרהיב שואף ל-0 (בהנחה כמובן שכל שלושת התנאים האחרים מתקיימים גם הם).


קצת הסברים על המדדים לחיזוי האורורה:

התחזיות לאורורה מתקבלת מ: Space Weather Prediction Center – SWPC, ו-NOAA National Oceanic And Atmospheric Administration . האתר שלהם נהדר, מלא בצילומים יפיפיים, והסברים וגרפים מורכבים ומבלבלים.

לפני שנבהלים, כדי להבין את רמת פעילות זוהר הקוטב הצפוי, צריך להכיר רק שני מדדים: אינדקס Kp, וסולם G.


אינדקס Kp: מדד עולמי לפעילות גאו-מגנטית. ערכים 0-9.

החל מרמה של Kp 0 מתארת פעילות גאו-מגנטית חלשה מאוד, ועד 9 Kp שמצביע על פעילות ברמה גבוהה באופן קיצוני. באזורים הצפוניים ניתן לראות את זוהר הקוטב החל מ-Kp3.

תחזית ל- Kp של 5 ומעלה מצביעה על "סערה" בשמש ששולחת רמות קרינה גבוהות שיתבטאו בזוהר עצמתי, שיתפשט גם לאזורים דרומיים מחוג הקוטב, ובעל פוטנציאל לספק מופע אורות מרהיב ביותר.

ככל שהפעילות הגאו-מגנטית חזקה יותר גדל הסיכוי לראות את הזוהר הצפוני, והוא יהיה עצמתי ומרשים יותר.

אינדקס G: מדד לעצמת הסערות הגאו-מגנטיות בערכים G1 עד G5.

ערכי G0 מתארים רמות שאינן מוגדרות כסערה (נמוכות מסערה).

קשר בין ערכי Kp ל-G:

Quite (שקט) G0 = Kp1

Quite (שקט) G0 = Kp2

Unsettled (מצב מעורער, אפשר לראות זוהר באזורים הצפוניים) G0 = Kp3

Active (פעיל) G0 = Kp4

Minor Storm (סערה ברמה נמוכה) G1 = Kp5

Moderate Storm (סערה ברמה בינונית) G2 = Kp6

Strong Storm (סערה עזה) G3 = Kp7

Severe Storm (סערה חמורה) G4 = Kp8

Extreme Storm (סערה קיצונית) G5 = Kp9

ככל שהעצמת הסערות גבוהה יותר השכיחות שלהן פוחתת.

NOAA מהאתר של

ככל שרמת הפעילות גבוהה יותר כך "יורדת" האורורה דרומה (לכיוון מרכז כדור הארץ).

קראתי שב-Kp 9 ניתן לחזות בזוהר הקוטב (שכאמור מופיע בעיקר בחוג הקוטב) עד מקומות דרומיים כספרד ומיאמי, אבל רמה כזו נדירה ביותר.

לסיכום: את זוהר הקוטב ניתן לראות באזור הקוטב הצפוני בזמן בו יש פעילות גאו-מגנטית משמעותית.

ניתן לקבל תחזית ארוכת טווח (27 יום) לרמות Kp צפויות. כך שניתן לדעת מראש מה הסיכוי לחזות בזוהר הצפוני בתאריך מסוים.

תחזיות קצרות טווח: לשלושת הימים הקרובים במרווחים של 3 שעות, תחזית שעתית ל-24 שעות הקרובות, ותחזיות לשעה הקרובה, ברמת פרוט של 15 דקות. כך שניתן לקבל אינפורמציה על ה"פיקים" המדויקים בפעילות הזוהר.

חסרון התחזית בכך שהיא מתייחסת לזמן לפי גריניצ' וחשוב לעשות התאמה למקום בו נמצאים.

תחזית אורורה כפי שמופיעה באפליקציות שונות

כפי שכתבתי קודם, ניתן למצוא את התחזיות באתרים של Space Weather Prediction Center – SWPC, ו-NOAA National Oceanic And Atmospheric Administration.

לדעתי נוח וזמין יותר להשתמש באפליקציות: שמספקות תחזיות ארוכות וקצרות טווח, מפות התקדמות אזורי "כיסוי" זוהר הקוטב ועוד.

יש שונות קלה בין האפליקציות, אני ממליצה על כולן:

אפליקציות לחיזוי מיידי, ולחיזוי ארוך טווח של זוהר הקוטב

תנאי שלישי: חשכה

האורורה מתרחשת לאורך כל השנה, ניתן לחזות בה רק בשעות החשכה, כך שבקייץ, בקוטב הצפוני, ניתן להנות משמש חצות, והרבה שעות אור, אבל לא מהאורורה. מהסתיו (החל מספטמבר, ולפעמים גם מסוף אוגוסט) ועד האביב (מרץ, תחילת אפריל). אבל שעות חשכה בלבד אינן מספיקות. חשוב להימנע מ"זיהום אור" שיכול להיגרם מאורות העיר או אפילו מירח מלא.

כך שהתנאי השלישי לראות אורורה הוא בעצם שילוב של זמן ומיקום: באביב או בסתיו (פשוט כי בחורף ממש קר להיות בחוץ באזור הקוטב), באזורים מבודדים מרוחקים ממרכזים עירוניים מוארים, בלילות בהם הירח חסר (בתחילת / סוף חודש עיברי).

שלושת התנאים הראשונים ניתנים לצפייה מראש.


תנאי רביעי: שמיים נקיים מעננים

גם כאשר שלושת התנאים הראשונים מתקיימים באופן מושלם, אין כל אפשרות להנות מהאורורה כאשר השמים מכוסים עננים. שר מזג האויר יכול להביט עלינו מלמעלה ולצחוק על הרצון האנושי לחוות חוויה שמיימית מרטיטה. לשלוח אלינו עננים גבוהים, בינוניים או נמוכים, לכסות את השמיים "להוריד מסך" ולבטל את ההופעה.

הקור, יהיה עז כמה שיהיה, אינו גורם מרתיע או מפריע לציידי אורורה אמתיים, ולהפך, בלילות בהם השמיים נקיים מעננים הטמפרטורות צונחות. לובשים עוד שכבת בגדים טרמים מחממים, ממלאים את התרמוס במשקה חם, וכל תחושת הקור נעלמת כשהמופע מתחיל.

כן, צייד אורורה אמיתי לא נרתע מכמה מעלות מתחת ל-0. צייד אמיתי יביא שקיות חימום למצלמה, בטרייה נוספת. כדי להנציח את הרגעים הקסומים.

במרץ, לפני כמה שנים, בלוג' נידח באלסקה, כשבחוץ הטמפרטורה צנחה למינוס 35 מעלות (באמת) מיקמנו את המצלמה על חצובה בחוץ, ישבנו ליד החלונות, ומדי פעם יצאנו בריצה ללחוץ על הכפתור לצילום מושהה, ובריצה חזרה פנימה, אחרי 4 דקות רצים החוצה, מביאים את המצלמה ובודקים את התוצאה וחוזר חלילה. אבל זה באמת היה כבר מוגזם...


באותה נסיעה, בדרך חזרה בטיסה מאנקורג' לשיקגו התמזל מזלנו לשבת בצד הנכון של המטוס, וראינו מופע מהמם של אורות ירוקים מרקדים בשמים, שנמשך כמעט חצי שעה.

לסיכום: כדי לראות מופע אורורה, צריך לוודא ששלושת התנאים הראשונים יתממשו בתאריך הנסיעה, ולקוות מאוד שגם התנאי הרביעי לא יאכזב. (או להזמין נסיעה ממש ברגע האחרון, כשיש תחזיות מזג אוויר רלוונטיות).

אנחנו בדרך לאיסלנד.

בסוף ספטמבר, כשהצצתי לתחזית האורורה באחת האפליקציות גיליתי רצף מעולה של פעילות גאומגנטית חזקה, בשילוב עם ירח חסר. התלהבתי. בהחלטה סופר ספונטנית החלטנו לקחת חופש ולטוס לאיסלנד לראות זוהר.

תנאים 1-3 פשוט מושלמים, אבל התחזיות המטאורולוגיות לא מאירות לנו פנים, השמיים צפויים להיות מאוד מעוננים בימים הקרובים. אנחנו מסתמכים על אתר: vedur.is שמפרסם מדי יום מפת פריסת עננים צפויה, ונשתדל להגיע לאזורי ה"חורים" בעננים, בתקווה שיהיו מתואמים עם זוהר.

חמושים במצלמה וחצובה, המון אפליקציות וקישורים לאתרים של תחזיות למזג אוויר, מצב עננים וערכי Kp, עולים על מטוס לאיסלנד.

לצערנו, בחורף, כמו בחורף, שר מזג האוויר פחות התחשב בנו והשמים, רוב הזמן, היו מכוסים בעננים. למרות זאת, ולמרות שאחת החצובות נשברה בדיוק ברגע הקריטי (אלא מה?), ברווחים בהם השמיים התבהרו מעט הצלחנו לראות, להתלהב (ואפילו לצלם) כמה רגעים בלתי נשכחים.


איסלנד באוקטובר אמנם קרה וייקרה, אבל מאוד עצמתית ומרתקת.

המון הזדמנויות לצילומים יפיפים, מסלולי טיול מבודדים ואתרי תיירות שאמנם מושכים המוני תיירים אבל בצדק מוחלט. מעיינות חמים שאת חוויית הטבילה במים מעלי האדים בקור של סביב ה-0 מעלות, צריך לחוות כדי להבין. אוכל נהדר וטרי מאוד.

הרומן שלי עם הזוהר עדיין לא תם.

עד הפעם הבאה

מיכל

291 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page